För att starta eget behöver du gå igenom processen med att formulera din idé, testa den på rätt personer och genomföra den.
Här får du 12 enkla tips för att kickstarta din affärsidé.
”Om du inte gör stora saker, gör små saker på ett storslaget sätt.” Napoleon Hill, författare
Skaffa feedback på din affärsidé. Det är lätt att endast se sin idé ur sin egen synvinkel, skaffa fler! Ta steget och våga berätta om din idé för vänner och bekanta. Testa din idé och samla på dig konstruktiv kritik.
Leta upp dina blivande kunder och prata med dem. Att berätta för personer i din bekantskapskrets är en sak, att prata med främlingar som mycket väl kan vara blivande kunder är en annan. Ta reda på hur de ser på din idé.
Våga ta betalt! Just det här tål att upprepas. Samtidigt som du pratar med dina framtida kunder, passa på att fråga hur mycket de skulle kunna tänka sig att betala. På så sätt tar du reda på hur mycket din vara eller tjänst är värd och vilket pris du ska sätta.
Bestäm dig för hur du ska ta betalt och hur du vill att dina kunder ska betala. Vilket sätt du väljer påverkar inte bara hur du får in pengar, utan också vilka kanaler du ska använda. Det kanske står mellan att ta betalt över disk eller öppna en webbshop?
Fundera över hur många kunder du kommer att ha och hur mycket varje kund kan tänkas handla för. Ett tips är att titta på hur det ser ut för liknande verksamheter.
Hitta ett effektivt sätt att leverera din vara eller tjänst. Ska kunderna komma till dig eller ska du komma till kunderna? Hur ska det gå till? Fundera på hur din målgrupp beter sig och vad de tycker att är bra. Vet du hur du ska leverera kan du enkelt räkna på hur mycket leverans kommer att kosta.
Skaffa ett starkt lag! Att kunna lita och stötta sig på sina kollegor är ovärderligt, tillsammans är ni starkare. Fundera på vilken erfarenhet, kompetens och vilket nätverk som du saknar och skulle vilja ha.
Fundera igenom hur mycket som du vill göra själv och hur mycket du kan leja ut till externa partners. Till exempel kan leveransen vara något som du låter någon annan göra. Du måste inte göra allt själv om det inte lönar sig rent ekonomiskt eller tidsmässigt.
Ta reda på hur mycket EN leverans till EN kund kostar. Vad krävs det i arbetstid, paketering, eventuella leveranskostnader eller kostnader till partners?
Addera ihop alla dina kostnader och alla dina intäkter och titta på mellanskillnaden. Är din idé lönsam? Om inte – vad kan du göra för att ändra på det?
Ta reda på vilka dina konkurrenter är, lär känna dem och ta reda på vad som får dig att sticka ut. Utgå från dina kunders behov och verkligheten för att förstå hur du och konkurrenterna passar in i kundernas vardag.
Våga satsa! Självklart ska du aldrig glömma fallskärmen, men som Donald Trump en gång så vackert lade fram det: ”När du ändå tänker, tänk stort.”
Vi på SpeedLedger utvecklar, säljer och supportar bokföringsprogrammet SpeedLedger e-bokföring. Vi gillar företagande och entreprenörer, ett mer spännande folk är svårt att hitta. Det är det vi brinner för helt enkelt och vårt bokföringsprogram är byggt för att göra ditt liv som egenföretagare så enkelt som möjligt.
Tipsen på den här sidan kommer från boken Affärsplan FTW som är skriven för dig som vill utveckla din affärsidé.
I vårt nyhetsbrev Driva småföretag får du tips och idéer för att lyckas som företagare. Ange din e-postadress för att börja prenumerera på nyhetsbrevet.