”Om du inte gör stora saker, gör små saker på ett storslaget sätt.” Napoleon Hill, författare

  1. Feedback är guld värt
  2. Skaffa feedback på din affärsidé. Det är lätt att endast se sin idé ur sin egen synvinkel, skaffa fler! Ta steget och våga berätta om din idé för vänner och bekanta. Testa din idé och samla på dig konstruktiv kritik.

  3. Spåra upp dina blivande kunder
  4. Leta upp dina blivande kunder och prata med dem. Att berätta för personer i din bekantskapskrets är en sak, att prata med främlingar som mycket väl kan vara blivande kunder är en annan. Ta reda på hur de ser på din idé.

  5. Våga ta betalt
  6. Våga ta betalt! Just det här tål att upprepas. Samtidigt som du pratar med dina framtida kunder, passa på att fråga hur mycket de skulle kunna tänka sig att betala. På så sätt tar du reda på hur mycket din vara eller tjänst är värd och vilket pris du ska sätta.

  7. Ta betalt på rätt sätt
  8. Bestäm dig för hur du ska ta betalt och hur du vill att dina kunder ska betala. Vilket sätt du väljer påverkar inte bara hur du får in pengar, utan också vilka kanaler du ska använda. Det kanske står mellan att ta betalt över disk eller öppna en webbshop?

  9. Räkna dina kunder och på hur mycket en kund är värd
  10. Fundera över hur många kunder du kommer att ha och hur mycket varje kund kan tänkas handla för. Ett tips är att titta på hur det ser ut för liknande verksamheter.

  11. Hitta det bästa sättet att nå dina kunder
  12. Hitta ett effektivt sätt att leverera din vara eller tjänst. Ska kunderna komma till dig eller ska du komma till kunderna? Hur ska det gå till? Fundera på hur din målgrupp beter sig och vad de tycker att är bra. Vet du hur du ska leverera kan du enkelt räkna på hur mycket leverans kommer att kosta.

  13. Plocka ut ett starkt lag
  14. Skaffa ett starkt lag! Att kunna lita och stötta sig på sina kollegor är ovärderligt, tillsammans är ni starkare. Fundera på vilken erfarenhet, kompetens och vilket nätverk som du saknar och skulle vilja ha.

  15. Se till att INTE göra allt själv
  16. Fundera igenom hur mycket som du vill göra själv och hur mycket du kan leja ut till externa partners. Till exempel kan leveransen vara något som du låter någon annan göra. Du måste inte göra allt själv om det inte lönar sig rent ekonomiskt eller tidsmässigt.

  17. Räkna på dina leveranser
  18. Ta reda på hur mycket EN leverans till EN kund kostar. Vad krävs det i arbetstid, paketering, eventuella leveranskostnader eller kostnader till partners?

  19. Se till att du kan tjäna pengar också
  20. Addera ihop alla dina kostnader och alla dina intäkter och titta på mellanskillnaden. Är din idé lönsam? Om inte – vad kan du göra för att ändra på det?

  21. Håll dina vänner nära med dina konkurrenter närmare
  22. Ta reda på vilka dina konkurrenter är, lär känna dem och ta reda på vad som får dig att sticka ut. Utgå från dina kunders behov och verkligheten för att förstå hur du och konkurrenterna passar in i kundernas vardag.

  23. Våga satsa, men glöm inte fallskärmen
  24. Våga satsa! Självklart ska du aldrig glömma fallskärmen, men som Donald Trump en gång så vackert lade fram det: ”När du ändå tänker, tänk stort.”

Vi gillar företagande!

Vi på SpeedLedger utvecklar, säljer och supportar bokföringsprogrammet SpeedLedger e-bokföring. Vi gillar företagande och entreprenörer, ett mer spännande folk är svårt att hitta. Det är det vi brinner för helt enkelt och vårt bokföringsprogram är byggt för att göra ditt liv som egenföretagare så enkelt som möjligt.

Tipsen på den här sidan kommer från boken Affärsplan FTW som är skriven för dig som vill utveckla din affärsidé.

Fler tips!

I vårt nyhetsbrev Driva småföretag får du tips och idéer för att lyckas som företagare. Ange din e-postadress för att börja prenumerera på nyhetsbrevet.